Communieproject

In† het voorjaar doen kinderen in onze parochie hun Eerste H. Communie. Er gaan drie voorbereidings-bijeenkomsten voor alle kinderen aan dit feest vooraf, op woensdagmiddagen. Daarvoor komen alle communicanten de eerste keer bij elkaar in de Petruskerk. De andere woensdagmiddagen gaat ieder kind naar de eigen kerk (in Diessen kan dat ook het Koetshuis zijn). De ouders komen twee keer bij elkaar voor de bijeenkomst Geloven met kinderen.†

Hieronder kun je lezen wat we tijdens deze bijeenkomsten vertellen en doen. Je kunt hier ook foto's daarvan zien.

Eerste bijeenkomst
Alle communicanten komen samen in de Petruskerk in Hilvarenbeek voor een gezamenlijke broodmaaltijd. Van iedereen wordt een portretfoto gemaakt. Die is op de dag van de EHC te zien in de communieboom in de Petrus- of de Willibrorduskerk.

De pastor vertelt dan over:

Bij het Maria-altaar bidt de pastor samen met de kinderen het Weesgegroet en de kinderen mogen dan een kaarsje aansteken. Hij vertelt over 'licht' en daarna kan iedereen zijn eigen kaarsje versieren.
Dat kaarsje wordt ook tijdens de communieviering aangestoken.

Op het einde van deze bijeenkomst krijgen alle kinderen van de pastores een kinderbijbel. Er zit ook een boekenlegger bij met de twee gebeden van die dag: het Onzevader en het Weesgegroet.†De pastor leest het scheppingsverhaal voor uit de kinderbijbel.
Hiermee wordt de eerste bijeenkomst met het thema bidden - Bijbel - licht afgesloten.

Tweede bijeenkomst†
Deze vindt in Hilvarenbeek plaats in de Petruskerk en in Diessen in het Koetshuis van de pastorie en in de Willibrorduskerk.†

In het Koetshuis bespreken de kinderen wat zij in hun map geschreven, getekend en geplakt hebben over:

Ze maken daar ook een grote collage over water.

Bij de doopvont in de kerk wordt verteld over de symbolen water, olie en licht.
De kinderen oefenen het lied Goede morgen, lieve mensen.

Derde bijeenkomst†
Het thema van deze middag is: goed en fout - sorry zeggen - vergeven en verzoenen. .

Alle kinderen en de pastor zitten in een kring. In het midden staat een kaars en er ligt een touw met knopen. Er worden† teksten voorgelezen over dat we wel eens met onszelf in de knoop raken. We zijn bijvoorbeeld jaloers of hebben ruzie of voelen ons oneerlijk behandeld. Als we als mensen dan een stap in elkaars richting zetten ťn naar God, dan kunnen we die knopen ontwarren, uit elkaar halen. Er wordt samen ook gepraat over verzoenen, over sorry zeggen.

De pastor leest daarna het verhaal over de verloren zoon uit de kinderbijbel voor. Hij vertelt dat fouten maken menselijk is en dat Jezus ons niet veroordeelt om onze fouten, als we daarvan willen leren.

De kinderen wordt gevraagd met een viltstift met uitwasbare inkt iets op een briefje te schrijven over zaken waardoor ze wel eens 'in de knoop' hebben gezeten: dingen, die ze hebben gezegd, gedacht, gedaan of juist niet gedaan. Deze briefjes stoppen ze ťťn voor ťťn in een vaas met water, waarbij de pastoor de hand op hun hoofd legt. Daarna mag ieder kind ťťn knoop uit het touw halen. De pastor legt uit dat onze fouten worden uitgewist en opgenomen in water. We willen daarna opnieuw beginnen.

Symbool voor dit nieuwe begin zijn bloemen:

Daarom plaatst ieder kind een tulp op de briefjes in het water: wij krijgen een nieuwe kans.

Tussen de verhalen door en op het eind zingen we,†begeleid door een pianist, een paar liedjes uit†de communieviering:

Vierde bijeenkomst
Het thema is: Wat zie en doe ik in de kerk?

In de Petruskerk doen alle kinderen mee aan een speurtocht. Aan de hand van fotoís en vragen leren ze o.a. wat een preekstoel is en bij wie de haan en de sleutel horen. Ook horen ze wat er wordt afgebeeld op een houtsnijwerk en waarom daar kruisjes bij hangen, wat de biechtstoel is, wanneer de bel geluid wordt, enz. Ze hebben het er maar druk mee!

Vijfde bijeenkomst
De pastor kijkt alvast vooruit naar de communie door het verhaal van DaniŽl in de leeuwenkuil voor te lezen.

Daarna gaan de kinderen in groepjes van vier of vijf uit elkaar. Samen kijken zij terug op wat ze in de afgelopen bijeenkomsten gedaan hebben, o.a. door het spelen van een kwartetspel. Daarbij komen heel veel voorwerpen en feesten aan bod die bij ons geloof horen.