Profeten maken je beter dan je zelf denkt te zijn

profeet amos

Steven Barberien

“Of ze nu luisteren of niet, ze zullen weten dat er een profeet in hun midden is”.

Een profeet is iemand die niet alleen spreekt in naam van God, maar ook iets doet. Hij is een teken van Gods nabijheid. Of je nu wilt luisteren naar zijn boodschap of niet, je ziet aan hem of haar wat er gebeuren moet. Want wie wil spreken over God, zal ook moeten doen als God. Met mooie woorden alleen kan geen mens overtuigd worden. Met mooie daden daarentegen wel; die spreken voor zich.

Jezus staat in die profetische traditie en woord en daad zijn bij Hem één. Hij doet wat Hij zegt en Hij zegt wat Hij doet. En toch botst Hij– zo blijkt vandaag uit het evangelie - op het ongeloof of de onwil van mensen. Ik kan me voorstellen dat het voor Hem pijnlijk was te ervaren dat Zijn boodschap niet overkwam, temeer omdat het hier ging om Zijn eigen familie en dorpsgenoten. Een pijn die ook wij ervaren als wij onze vreugde omwille van ons geloof willen delen met vrienden en familie, kinderen of kleinkinderen, en dan tot de conclusie moeten komen: “Het raakt hen niet, ze geven er niets om…”

Jezus stond verwonderd om hun ongeloof. Het is voor Hem blijkbaar een onbegrijpelijk iets dat ze geen geloof hechten aan zijn woorden en daden. “Ze kennen Mij toch?” moet Hij bij zichzelf gedacht hebben. Wellicht juist daarom. In eigen omgeving word je niet gauw erkend. Integendeel, heel vaak denken wij dan: “Hoe haalt die het in zijn hoofd dat tegens ons te zeggen? Weet hij dan niet meer wat hij heeft uitgespookt toen ‘ie jong was?” “Wat een pretentie heeft dat mens. Ze denkt zeker dat ze wat meer is nu ze hoogopgeleid een goedbetaalde baan heeft.” “Is dat niet de timmerman, de zoon van Maria en Jozef?”

Hoe vaak nemen wij geen aanstoot aan wat een ander zegt? Ook al is het met goede bedoelingen en heeft die ander misschien gelijk. Ergens diep in ons wordt dan een gevoelige snaar geraakt. Er trilt iets op emotioneel vlak. Er komt dan in ons iets los van verborgen verdriet, van angst om te falen, van besef dat je echt wel fouten maakt of zelfs verkeerde keuzes hebt gemaakt.

Een profeet is door woord én voorbeeld, in spreken én doen, een persoon die kritiek levert op wat er gaande is… Door de profeet komen wij tot het inzicht dat er ons iets ontbreekt en wat dat dan is, waar we de fout in gaan en falen… En tot dat inzicht komen, doet ons pijn… Maar als het goed is en als je er wijze lessen uit trekt, leidt het tot genezing, word je er letterlijk beter van. 

De volgende keer dus dat iemand iets zegt of doet wat jou prikkelt of waarvan je de haren recht overeind gaan staan, ga dan eens na of je in die persoon misschien een profeet hebt ontmoet, die je helpt beter te worden. Nóg beter dan je zelf denkt te zijn.